07-04-2016

Keuzedeel Digitale Vaardigheden

Studenten digitale vaardigheden aanleren bestaat al lang natuurlijk, maar in de vorm van een generiek keuzedeel is recenter (K0022 en K0023). Inhoudelijk reikt het verder dan leren werken met Office pakketten, de nadruk ligt op vaardigheden. Het bevat 3 kerntaken: het verzamelen, produceren en beheren van informatie.
Voorbeelden van onderwerpen: internet-veiligheid, copyright, slim zoeken, arbo wet, sociale media en mediawijsheid, cloud en informatie-beheer.

De presentatie door Jacob Poortstra neemt ons mee in de pilot op 2 scholen, waarvan de ervaringen met het Noorderpoort gedeeld worden met ons.



  • Opbouw: het keuzedeel bestaat uit 60 uur BOT en 180 uur zelfstudie. Het materiaal hebben ze in Wikiwijs gezet. Extra verbreding en verdieping levert wel werk op om te maken natuurlijk.
  • Didactisch: leren door doen, kennis en workshops op school, uitwerking en opdrachten thuis, beoordelen is ontwikkelingsgericht.
De ervaringen tot nu toe:
  • Scholen verschillen erg in hun wensen. Dat komt omdat er brancheverschillen zijn, waarin sommige opleidingen onderdelen al van zichzelf doen in het reguliere deel.
  • Studenten moeten wennen aan een het keuzedeel, alsof het optioneel is omdat het niet meetelt voor de slaag/zakregeling.
  • Roostering leek een uitdaging. Uiteindelijk hebben ze keuzedelen vastgezet op een dagdeel.
  • Het stelt hoge eisen aan de docent omdat de onderwerpen zo breed zijn. Van html, tot social media en informatie-beheerplan. Dat is niet voor elke docent weggelegd.
  • Het startniveau verschilt enorm: van digibeten tot gevorderden in één groep.

Ze hebben ook een filmpje gemaakt:

John Hanswijk van Instruct vervolgt met hun lesmethode voor beide keuzedelen, De kerntaken en modules worden steeds aan projecten gehangen (voorbeeld). Elk project bevat een omschrijving, de werkvorm, de tijdsduur, de leerdoelen, de informatiebronnen en het verwachte resultaat.

Instruct biedt voor de student al het materiaal online aan. Deze modules beginnen allemaal met een 0-meting toets. Zodat de inhoud zich een beetje aanpast aan de startpositie van de student. De kennis wordt digitaal getoetst en voor het beoordelen van de vaardigheden krijgt een docent handreikingen. Verder ondersteunen ze docenten met 2 dagdelen 'KDDV College' zodat ze goed met de methode kunnen starten. Op 21 april hebben ze een informatiebijeenkomst in Woerden. 

De Stichting Praktijkleren is het examen voor dit keuzedeel aan het maken. Behalve een vermelding op je diploma leveren ze dan ook een heus certificaat ;) Ik heb verder geen banden met Instruct, maar al met al is het goed dat scholen voor zo'n generiek onderwerp niet zelf het wiel hoeven uit te vinden.

Leuk was ook dat we afsloten met het TPACK spel. Met kaartjes die door het NOVA College gemaakt zijn. Die laten je bij een onderwerp (content) een combinatie kiezen van didactische en ICT werkvorm. Als voorbeeld kozen we ARBO wetten voor schermwerkers. Lijkt saai, maar met alle iPad-nekken en Nintendo-ruggen van de kids toch actueel. Zo kozen we 'samenwerkend leren' te combineren met het maken van animaties of filmpje. Slecht scherm gebruikt leek ons toch goed uit te beelden. ;)

Auteur: Joël de Bruijn 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten