06-04-2016

Generieke keuzedelen, any place, any time

MBO Utrecht heeft Joep Nijland in de arm genomen om een aantal generieke blended keuzedelen te ontwikkelen. Het gaat om de keuzedelen Oriëntatie ondernemerschap, Ondernemen MBO, Voorbereiden HBO en tenslotte Maatschappelijke betrokkenheid. De werving van een expert is via onderstaande video gedaan, daarin ook meer info over de keuzedelen en de specificaties.

Gekozen is om de delen zo aan te bieden dat elk deel van het ROC het materiaal op eigen manier kan gebruiken. Zo kunnen ze volledig online gebruikt worden, maar ook met BOT uren. De blend is opgebouwd uit online zelfstudie, klassikale bijeenkomsten en studiebegeleiding. In de docentenhandleiding geeft Joep advies over de programmering, maar ook over eventueel te vervangen opdrachten.



Joep heeft het traject naar mijn mening erg goed aangevlogen. De delen zijn via het Addy model ontwikkeld, collega's uit het hele ROC zijn betrokken bij de inhoud, terwijl de studentenraad advies is gevraagd over het ontwerp. Studentenfeedback vindt Joep zo belangrijk dat in de delen regelmatig feedback gevraagd wordt aan de gebruikers.

Alle complimenten voor Joep zijn aanpak. Naar mijn idee een toonbeeld voor collegebrede ontwikkeling van dit soort materialen.
Erg jammer is het wel dat hij zijn keuzedelen heeft moeten bouwen in de ELO Onderwijs Online. Het aan ons getoonde keuzedeel Voorbereiden HBO leek weinig interactie te hebben, anders dan het inleveren van opdrachten in een portfolio (volgens Joep hebben de andere delen ook digitale toetsen aan boord).
Ik denk dat deze prachtige aanzet tot blended keuzedelen het verdient om verrijkt te worden met digitale activerende didactiek.

3 opmerkingen:

  1. Dag JaapJan,

    Leuk om te lezen!

    Voor de volledigheid; ik heb gebruik gemaakt van het ADDIE-model (analysis, design, develop, implementation, evaluation).

    Wat betreft de interactie in het keuzedeel 'Voorbereiding hbo' staan we open voor leuke tips!!! Wel denk ik dat we hiervan tijdens de presentatie te weinig hebben laten zien. We hadden misschien wat meer kunnen laten zien over de online peer interactie/review/samenwerking die we hebben toegevoegd. Ook de online 360-graden studiekeuze tool binnen het keuzedeel was een leuke geweest maar ja we moesten 'keuzes' maken ��.
    Misschien tot een volgende keer of morgen op dag 2 van de conferentie!

    Gr. Joep

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Joep. Addie inderdaad. Slip of the keyboard, zeg maar...Ik ben heel erg benieuwd naar de (sociale) interactiemogelijkheden binnen de keuzedelen. Mijn insteek hier is dat zeker bij online modules zie zelfstandig gevolgd kunnen worden, studenten mentaal actief moeten worden gemaakt. Als je eens tijd hebt kom ik graag de delen eens wat gedetailleerder bekijken. Zelf maak ik e- learningmodules die gebaseerd zijn op het metaal actief maken van studenten. De makke in die modules is juist gebrek aan sociale (inter)activiteiten, dus ik. Leer graag van je.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over slip of the keyboard gesproken: metaal actief maken 😬

      Verwijderen