06-04-2016

Trendrapport

Michael van Wetering (kennisnet) gaat niet vertellen over de inhoud van het trendrapport. Jammer moet ik het toch gewoon lezen. Er moeten wellicht varianten komen op de presentatievorm. Een rapport, filmpje, plaatjes en ..... Ondanks de eerste spreker van vandaag toch steeds meer digitale onderwijs vormen. Ook Michael predikt enige nadenk momenten rondom de digitalisering. Op basis van de hype Circle van Gartner worden ontwikkelingen neer gezet. Plato had een angst voor schrijven, een angst voor technologie. Het is nog niet anders. Hoewel we wellicht eerdaags stoppen met schrijven.
De early adopters nemen een risico. Dan gaat het over big data, adaptief leren etc. afwachten of dit gaat lukken. Aan het begin van cycle bv de virtuele onderwijs assistent. Siri en Cortana etc. Digitaal toetsen zit ook nog aan het begin. Dan is het verplichte (digitale) toetsen wel een beetje griezelig. Kansen zijn er absoluut, maar we weten onvoldoende hoe. Mobile device management zit al in de volwassen fase. Je kunt dan de student apparaten beïnvloeden. Ik vraag me af of dat mag op een BYOD.

De hype cycle is als een instrument gebruikt, daarnaast een swot analyse samen met een Strategic Technologie Map om het beeld compleet te maken. Dan hebben we het over Cold Cases en enabelers (WiFi en afspraken) Corporate Green Light (lijstjes en verantwoording), peoples choice (Facebook, BYOD etc). Uiteindelijk hotspots. (Belang vd organisatie en individu)

Uiteindelijk blijft de vraag wat wil je bereiken !!

Dan volgt een voorbeeld uitgewerkt met STM, maar dat staat ook in het rapport.

Dus lezen
https://www.kennisnet.nl/artikel/trendrapport-helpt-scholen-navigeren-tussen-technologische-trends-en-hypes/

Leuk is dat je wellicht de gebruikte methodiek ook zelf kunt gebruiken.

Lezen dat rapport dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten