08-04-2016

Maakt internet nonchalante denkers van onze studenten?

Patrick Koning en Marlies de Groot.

De prikkelende titel trok me naar deze workshop.
Na een korte inleiding van Patrick over het boek 'mediawijsheid in de klas', gaf Marlies aan wat de link is met de lessen Nederlands.
Mediawijsheid is bij het Koning Willem 1 onderdeel van de lessen burgerschap. een keus die wij als ROC ook weleens overwogen hebben en die bij sommige colleges ook zo vorm heeft gekregen.
Marlies betoogd dat studenten nu, naast traditionele bronnen, internet ook veelvuldig als bron gebruiken. Voor haar is het grootste verschil dat traditionele bronnen als boeken en tijdschriften altijd een redactieslag hebben ondergaan. Hierdoor is de 'waarheid' van deze bronnen min of meer gecontroleerd op feiten. Je kunt erop vertrouwen dat het klopt.

Bronnen op internet kennen zo'n redactieslag niet. Zwart wit gesteld: iedereen kan schrijven wat ie wil. Dat merkte ze op het KW1 college in werkstukken van leerlingen en noopte  er toe om de basiskennis uit de lessen mediawijsheid toe te passen in de lessen Nederlands. Samen met Jeroen Clemens, die onderzoek doet naar onlinegeletterdheid, wordt nu gewerkt aan de onlinegeletterdheid van de studenten. Eigenlijk een logisch vervolg op 'mediawijsheid in de klas'. Geïsoleerde lessen mediawijsheid worden nu toegepast, logisch toch?
Ik denk dat niet alleen Nederlands, maar alle lessen waarbij studenten internet als bron gebruiken hier profijt van zouden moeten hebben. Onlinegeletterdheid is iets waar we breed aandacht aan moeten besteden. Het werk en onderzoek van Jeroen bevestigt dat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten